Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Evropeizace českých, polských a slovenských medií v kontextu tří krizí
Rosenfeldová, Jana ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Gregor, Miloš (oponent) ; Havlík, Vlastimil (oponent)
Disertační práce se zaměřuje na zjištění úrovně a podoby evropeizace českých, polských a slovenských médií v intenzivních fázích tří krizí - migrační krize, pandemie koronaviru a války na Ukrajině. Teoretickým východiskem práce jsou přitom teorie veřejné sféry, jejíž funkční varianta je v kontextu "evropského komunikačního prostoru" považována za prostředek, resp. nutnou podmínku k odstranění nejrůznějších deficitů Evropské unie, zejména deficitu demokratického. Z různých přístupů ke konceptualizaci tzv. evropské veřejné sféry je pro výzkum v této práci volen přístup evropeizační, jehož perspektivou je evropská veřejná sféra chápána jako síť národních veřejných sfér, které se stále více "evropeizují", a jenž se při empirických snahách o detekci evropské veřejné sféry opírá o jednotlivá národní média. Paralelní kvantitativní a kvalitativní obsahová analýza příspěvků publikovaných na sociální síti Facebook šesti českými, polskými a slovenskými mainstreamovými médii v počátečních fázích jednotlivých krizí zjišťuje různé úrovně evropeizace napříč krizemi, které reflektují odlišnou úroveň kompetencí, jimiž EU v jednotlivých krizích disponovala. Zároveň ukazuje, že unijním tématům a aktérům se podařilo prosadit i v rámci facebookových agend jednotlivých zpravodajských médií, tedy v prostředí, které se...
Shaping the Europeanization in Diplomacy: Development of the Czech "Dissident Tradition" in European-Related ideas
Yang, Zihan ; Matějka, Ondřej (vedoucí práce) ; Handl, Vladimír (oponent)
Tato magisterská práce zkoumá vývojem disidentských myšlenek spojených s Evropou a vztahem mezi těmito myšlenkami a praxí české europeizace, zejména v oblasti zahraniční politiky. Cílem diplomové práce je analyzovat, zda tyto rozvíjející myšlenky sloužily jako teoretický základ pro pozdější zahraničněpolitickou praxi spojenou s Evropou, a to jak z hlediska aktivit disidentských politiků, tak z hlediska návaznosti diplomatických paradigmat a ideologií v širším časovém rozpětí. Proto tato práce zaujímá reflexivní postoj a zkoumá vývoj idejí souvisejících s Evropou tří vybraných českých disidentů (Václav Havel, Jiří Dienstbier a Petr Pithart) v chronologickém pořadí. Následně analyzuje, jak se tyto ideje měnily v politické praxi a reflexi disidentů po roce 1989. Tři vybraní disidenti jsou známými osobnostmi jak v politické sféře, tak mezi disidenty, a jejich literatura významně přispěla k tomuto tématu, čímž se jejich názory staly reprezentativními v rámci tohoto výzkumného tématu. Práce dochází k závěru, že evropský diskurz disidentů měl hluboké historické a filozofické kořeny a že toto pozadí v kombinaci s historickými událostmi během studené války (např. helsinský proces) mělo významný vliv na jejich politickou praxi spojenou s Evropou v letech 1989-1992; tento vliv nebyl zcela odložen se jejich...
Unlearned Social Change: A Study of Transitory Order
Tomášek, Marcel ; Šubrt, Jiří (vedoucí práce) ; Maslowski, Nicolas (oponent) ; Rasiński, Lotar (oponent) ; Červinková, Hana (oponent)
Práce je kvalitativní studií šedých zón a šedých aktivit na pomezí ekonomiky a politiky v České republice v letech 1995 až 2013. Všeobecně zakořeněný předpoklad, že závěrečnou tečkou za "přechodnou fází" byl proces evropeizace spojený s procedurami spojenými se vstupem do EU, je všeobecně rozšířen a považován za samozřejmost. Vzhledem k verifikaci tohoto předpokladu bylo výzkumné pole rozděleno na dvě výrazná dílčí období: první zkoumá praktiky, jak byly spojeny především s fází změny, kterou lze označit jako postprivatizační/sekundární privatizaci (1995-2004). Druhé sledované podobdobí (2004-2013) představuje období od vstupu do EU v roce 2004 do kolapsu české politické scény v roce 2013 po odhalení vládních, parlamentních a klanově-klientelistických struktur a demisi české vlády. Empirickými zdroji pro šetření byly především konkrétní případy dění a problematických situací na překryvu politiky a ekonomiky, jak jsou pro dané období 1995-2013 zaznamenány a zmiňovány v týdenících - Respekt, Ekonom. Teoretické ukotvení studie proběhlo prostřednictvím identifikace čtyř vln v konceptualizaci společenské změny ve střední a východní Evropě - v podobě "etapového schématu" (transformace-demokratická konsolidace; transformace-závislost na cestě; převzetí státu-evropeizace; verze kapitalismu-vlastní verze) a...
Komunikace a organizace politické strany na celoevropské úrovni na příkladu Volt Europa
Lekeš, Martin ; Stauber, Jakub (vedoucí práce) ; Michal, Aleš (oponent)
Práce se zabývá politickou stranou Volt Europa, která vznikla v roce 2017 jako pokus o vytvoření politické strany na celoevropské úrovni. Popisuje vzájemný vztah mezi politickými stranami a Evropskou unií, stejně jako historický vývoj typologií, používaných k popisu vnitřního fungování politických stran. Pracuje s typologií Nicole Bolleyer, která rozdělila politické strany na hierarchie, stratarchie a federace. V analytické části práce probíhá pokus o zařazení strany Volt Europa do některé z těchto tří kategorií za pomoci analýzy stanov strany a rozhovorů s jejími čelními představiteli na různých úrovních.
Podoba a vývoj hodnocení dopadů regulace na rovnost mužů a žen na pozadí rámce konceptu gender mainstreaming
Hondlíková, Kristýna ; Hejzlarová, Eva (vedoucí práce) ; Vítek, Leoš (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na - dosud výzkumně nezmapované - hodnocení dopadů regulace na rovnost mužů a žen v České republice. Práce analyzuje, evaluuje a interpretuje podobu a vývoj tohoto hodnocení, a to u tří vybraných ministerstev za časové období 2007 - 2014. Pomocí kvalitativní obsahové analýzy a vytvořeného analytického nástroje je zkoumáno celkem 236 výstupů z hodnocení, jejichž parametry jsou dále statisticky zpracovávány. Výsledky jsou simultánně evaluovány a interpretovány. Koncepční a teoretický rámec práce je tvořen deskripcí konceptu gender mainstreaming, českého legislativního rámce pro hodnocení dopadů regulace a teoriemi genderové rovnosti, veřejněpolitické evaluace a evropeizace. Přidanou hodnotou jsou data z expertních rozhovorů s odborníky, jež přinášejí jak popis a hodnocení podoby a vývoje procesu, tak i doporučení pro jeho zlepšení. Zjištěno je, že hodnocení se primárně potýká s překážkami ze strany tvůrců - upozaďování, bagatelizace dopadů na rovnost, nerespektování pravidel, neširoká škála a mechanické kopírování hodnotících formulací, spojování hodnocení více dopadů zároveň, neznalost genderové oblasti. Sekundárně překážkami systémovými - indiferentní přístup k tématu genderové rovnosti, absence metodiky pro hodnocení, legislativní nejasnosti, neadekvátní novelizace a...
Selective adjustment to EU regulatory provisions in new member states : the case of electricity market liberalization in Bulgaria and Czech Republic
Neofitov, Alexander ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; Cibulková, Petra (oponent)
Tato práce se pokouší nabídnout komplexní analýzu vývoje politiky, jejímž prostřednictvím byly evropské předpisy, týkající se liberalizace národních trhů s elektřinou, přizpůsobeny domácímu politickému kontextu Bulharska a České republiky jako dvou nových členských států Evropské unie. Přesto, že byla vystavena jednotným požadavkům, adaptace na unijní regulační opatření v obou zemích byla odlišná co do vývoje příslušných politik s tím, že zatímco Česká republika byla schopná unijním požadavkům vyhovět, Bulharsko neuspělo. Výzkum, jehož cílem je vysvětlit tento nesoulad, identifikuje příčinnou souvislost mezi výsledky dodržování regulačních opatření a vlivem regulační politiky jako sektorově specifického způsobu uplatnění evropského modelu vládnutí na dynamiku přerozdělování zdrojů na domácí úrovni. Pozornost se soustřeďuje na kontextuální faktory, např. na to, jak rovnováha stávajících mocenských struktur v relevantních populacích daných oblastí podmiňuje dopad evropských rozhodnutí na domácího rozhodování. V tomto ohledu je vyslovena hypotéza, že s ohledem na tranzitivní "sedimenty" v nových členských státech EU mohou být vnější pravidla odchylována selektivním způsobem tak, aby vyhovovala místním poměrům, což vyvolává výsledky neodpovídající původnímu regulačnímu záměru.
Evropeizace ODS a KSČM v kontextu stranického systému ČR
Jirota, Tomáš ; Bureš, Jan (vedoucí práce) ; Polášek, Martin (oponent)
Práce si klade za cíl provést analýzu, objasnit vznik, vývoj a projevy procesu evropeizace u dvou aktérů českého stranického systému - ODS a KSČM. Práce je uvozena teoretickou částí, která shrnuje současné debaty evropeizaci v politologii a v kontextu stranictví. Snahou bylo vysledovat změny, které se projevovaly v důsledku zapojení uvedených politických stran do diskuse nad významem evropské integrace pro českou politiku a praktického zapojení do institucí EU. Základní hypotéza, která je ověřována, má za cíl prověřit jasnou a negativistickou korelaci ODS a KSČM k otázkám evropské integrace po dvacetiletí působení těchto subjektů ve stranickém systému ČR. Zároveň byla provedena analýza volebních výsledků zmíněných stran do Evropského parlamentu, jakožto i způsob volební kampaně těchto stran do téže instituce. Analytická část práce tedy analyzuje ODS a KSČM v rovině obecného impaktu evropských politik, programových východisek afektovaných stran, ale i volební soutěže při volbách EP a PS PČR. Klíčová slova: evropeizace, politické strany, ODS, KSČM, Evropská unie
Evropeizace politického systému federálního státu: případová studie Belgie
Pluhařová, Jana ; Drulák, Petr (vedoucí práce) ; Kasáková, Zuzana (oponent)
Diplomová práce "Evropeizace politického systému federálního státu: případová studie Belgie" zkoumá potencionální vliv Evropské unie na federální uspořádání Belgie. Časové vymezení práce od Maastrichtské smlouvy reflektuje dva paralelní procesy - na jedné straně prohlubování evropské integrace a na straně druhé postupnou federalizace Belgie s výrazným přenosem pravomocí z rukou federální vlády směrem k federovaným jednotkám. Kombinace těchto procesů vedla k paradoxní situaci, kdy evropská integrace posiluje pozici federální vlády i přes neustálý tlak federovaných jednotek na další decentralizaci pravomocí. Cílem práce je odpovědět na dvě otázky. Za prvé, jaký je vliv evropské integrace na vztahy mezi federální vládou a federovanými jednotkami, a za druhé, zdali evropská integrace posiluje nebo spíše oslabuje roli federální vlády vůči federovaným jednotkám - regionům a komunitám. Práce také předpokládá, že je Belgie vymykajícím se případem. Pro teoretické ukotvení práce byly vybrány dva typické případy federací - Německo a Rakousko. V obou těchto zemích evropská integrace pouze konsoliduje stávající vztahy mezi federální vládou a samosprávnými celky, zatímco v Belgii je zcela mění. Ústavně nastavený duální charakter belgického federalismu má v praxi pod vlivem evropské integrace spíše kooperativní...
První a druhé irské referendum o Lisabonské smlouvě
Kašpar, Mirko ; Šlosarčík, Ivo (vedoucí práce) ; Kasáková, Zuzana (oponent)
Diplomová práce "První a druhé irské referendum o Lisabonské smlouvě" je komparativní případovou studií, která s využitím konceptu evropeizace analyzuje příčiny, které vedly ke změně názoru irských občanů na Lisabonskou smlouvu mezi lety 2008 a 2009. Zatímco při prvním hlasování v červnu 2008 Irové smlouvu v referendu zamítli, o 16 měsíců později ji výraznou většinou přijali, když pro ni hlasovalo téměř o půl milionu voličů více. Práce objasňuje, jaké faktory způsobily zcela odlišný průběh a výsledek, zkoumá názory jednotlivých aktérů, jako jsou politické strany, vláda, odbory, zájmová sdružení či významné firmy, sleduje průběh kampaně před referendem, shrnuje a analyzuje výsledky a následné reakce na domácí i unijní úrovni. Ze zjištěných skutečností je vyvozeno, že za změnou postoje Irů stály především vnější vlivy. Na jedné straně tlak ostatních členských států unie i EU jako celku na dokončení procesu institucionální reformy a také jednoznačné odmítnutí opakování scénáře z roku 2005, kdy byla po nesouhlasu Francie a Nizozemska ukončena ratifikace Ústavy pro Evropu. Na druhé straně přijetí tzv. irských záruk, kterými se Evropská rada snažila reagovat na nejčastější výhrady a obavy Irů, a také počátek globální finanční krize, která na Irsko silně dopadla právě na přelomu let 2008-2009 a připomněla tak na...
Policy determinants in the context of the EU's carbon neutrality goals
Žganec, Matej ; Martinková, Viera (vedoucí práce) ; Mazač, Jan (oponent)
Aby bylo možné splnit ambiciózní cíle uhlíkové neutrality do roku 2050, které si Evropská unie stanovila, bude muset městská mobilita mnohem více přispět k celkovému snížení emisí skleníkových plynů. Plány udržitelné městské mobility (SUMP) jsou nejnovější politikou, kterou si Evropská komise vybrala k řešení tohoto problému. Tato holistická dopravní strategie, která je interdisciplinární a vychází z osvědčených postupů, se zaměřuje na lidi jako na účastníky procesu plánování i jako na jeho konečné příjemce. Ačkoli je tato politika úspěšná a oblíbená, její zavádění je v evropských městech poměrně nerovnoměrné. Tato práce se pokouší odhalit, co případně ovlivňuje rozhodovací orgány v malých a středně velkých evropských městech, aby přijaly plán udržitelné městské mobility, a to prostřednictvím binomické logistické regrese na velkém podsouboru měst (296) ve 12 zemích EU. Zjištění naznačují, že města, která se nacházejí v geografické blízkosti oceněného města, která mají ve svém okolí vysokoškolskou instituci a která se nepřetržitě účastní akcí Evropského týdne mobility, mají vyšší pravděpodobnost přijetí SUMP. Kromě toho rozlišujeme mezi sítěmi měst, a to tak, že je rozdělujeme do skupin na "závazkové" a "projektové" sítě. Zjištění ukazují, že "závazkové" sítě nemají žádný významný vliv. Na druhou...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.